×

Melding

E-postfunksjonen er midlertidig deaktivert på dette nettstedet, prøv igjen senere.

E-postfunksjonen er midlertidig deaktivert på dette nettstedet, prøv igjen senere.

E-postfunksjonen er midlertidig deaktivert på dette nettstedet, prøv igjen senere.

E-postfunksjonen er midlertidig deaktivert på dette nettstedet, prøv igjen senere.

E-postfunksjonen er midlertidig deaktivert på dette nettstedet, prøv igjen senere.

  • Hjem
    Hjem Her finner du alle blogginnleggene på nettsiden.
  • Kategorier
    Kategorier Viser en liste over kategoriene fra denne bloggen.
  • Emneord
    Emneord Viser en liste over emneord som har blitt brukt i denne bloggen.
  • Bloggere
    Bloggere Søk etter din favorittblogger på denne nettsiden.
  • Innlogging
    Login Login form

Telefonskrekk? Bli kvitt det

av i Telefonsalg
  • Skriftstørrelse: Større Mindre
  • Visninger: 8028
  • 0 kommentarer
  • Abonner på oppdateringer
  • Skriv ut
8028
Telefonskrekk? Bli kvitt det

Det er leit å sitte med telefonskrekk. Frykt for å ringe til mulige kunder eller oppfølginger. Heldigvis er det oftest slik at frykten sitter i ditt eget hode. Og siden frykten sitter i eget hode går det an å gjøre noe med telefonskrekken.

Det er ikke et fenomen som er forbeholdt nye selgere. Telefonskrekk kan like gjerne angripe en erfaren selger. Ofte etter ferier kan erfarne selgere sitte å se på et telefonrør som veier 2 tonn. Jeg har vært der selv. Flere ganger.

Når du har telefonskrekk må du gjøre noe med det så fort som mulig. Kast deg over telefon å kom igang. Det blir bare værre hvis du går å psyker deg ned og venter. Og hvis vi tenker litt på hva telefonskrekk er vil det forhåpentligvis bli litt lettere å komme seg over kneika.

 

Hva er telefonskrekk, egentlig?

Tenk godt etter og prøv å svar på spørsmålet. Hva er telefonskrekk i salgssammenheng? At man er redd for å prate i telefonen? Gjelder det også hvis du prater med venner og bekjente? Det er ikke skummelt å prate i telefonen. Det er faktisk veldig trygt. Du kan praktisk talt si akkurat hva du vil og fornærme den du prater med uten at de kan gjøre deg noe tilbake, så hva er det å frykte? Hvis det viser seg å faktisk være skummelt å prate med noen i telefonen så kan du bare legge på.

Når man tenker etter er det enkelt å innse at telefonskrekk har en sammenheng med hvem man ringer til. Det er som regel når man skal ringe til fremmede at telefonskrekken melder seg. Likevel synes jeg det er helt urimelig at vi skal være redde for å ringe til fremmede, når vi ikke er redde å ta imot samtaler fra fremmede. Det er jo ulogisk. Da burde vi jo vært redd også når noen fremmede ringer oss. Men det er vi jo ikke?

Derfor tror jeg det har noe med den aktiviteten vi gjør. Vi ringer fremmede og har et ønske om å oppnå noe med samtalen. Vi ønsker å oppnå at den fremmede skal like oss godt nok til at de vil kjøpe fra oss. Kanskje det er dette som er så skummelt? Kanskje vi egentlig bare er redd for å ikke lykkes? Å bli avvist?

Jeg tror kanskje dette er et problem som melder seg mer for telefonselgere enn det gjør for feltselgere. For feltselgere er telefonsamtalen bare et middel for å få et møte de kan selge i. En telefonselger må gjøre hele prosessen og det blir derfor ikke et spørsmål om å ha et møte eller ikke, men å få et salg eller ikke.

Er frykten for avvisning den reelle grunnen til at du har telefonskrekk?

 

Hvordan bli kvitt telefonskrekk?

Hvis teorien min stemmer så vil du komme langt med å innse at telefonskrekken din grunner ut i frykt for avvisning. Det gjør det nødvendigvis ikke til et mindre problem å innse at det er frykt for avvisning, men hvis du tenker etter så er det en helt ulogisk respons å ha. Skal du være redd for å ringe potensielle kunder fordi du frykter at de ikke vil prate med deg? Fordi du er redd for et utfall som ikke smaker godt?

Telefonskrekk er en urimelig respons på din egen frykt for avvisning. Fortell deg selv at det ikke er skummelt at noen ikke vil prate med deg når du ringer. Det er heller ikke skummelt om de sier nei til å kjøpe noe. De du ringer gjør det faktisk en tjeneste hvis de avviser deg tidelig i samtalen. De sparer deg for tid. Det betyr at du kommer fortere igang med å ringe til neste potensielle kunde. Ofte for å oppleve en ny avvisning, men la oss håpe at den kommer like kjapt. For etter nok nei kommer det et ja.

Løft røret og ring. Forbered deg på at du kommer til å bli avvist, men jobb for å ikke bli det. Se på hver runde med avvisning som trening og du vil merke at du klarer å snu flere og flere avvisninger til et annet utfall. Når du har utsatt deg selv for nok avvisning vil du også merke at det ikke er skummelt. Det er bare en del av jobben.

Hvis du fant dette innlegget fordi du sliter med telefonskrekk, håper jeg den gir deg noe tilbake. Lykke til.

Last modified på
0

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
  • No comments found

Forfatter

Skriver for å utvikle mitt eget salg, bygge nettverk med andre og bidra til positive svingninger innen selgeryrket....

Få nye artikler på mail