×

Melding

E-postfunksjonen er midlertidig deaktivert på dette nettstedet, prøv igjen senere.

E-postfunksjonen er midlertidig deaktivert på dette nettstedet, prøv igjen senere.

E-postfunksjonen er midlertidig deaktivert på dette nettstedet, prøv igjen senere.

E-postfunksjonen er midlertidig deaktivert på dette nettstedet, prøv igjen senere.

E-postfunksjonen er midlertidig deaktivert på dette nettstedet, prøv igjen senere.

  • Hjem
    Hjem Her finner du alle blogginnleggene på nettsiden.
  • Kategorier
    Kategorier Viser en liste over kategoriene fra denne bloggen.
  • Emneord
    Emneord Viser en liste over emneord som har blitt brukt i denne bloggen.
  • Bloggere
    Bloggere Søk etter din favorittblogger på denne nettsiden.
  • Innlogging
    Login Login form

9 tips for bedre telefonsalg

av i Telefonsalg
  • Skriftstørrelse: Større Mindre
  • Visninger: 25991
  • 0 kommentarer
  • Abonner på oppdateringer
  • Skriv ut
25991
9 tips for bedre telefonsalg

Det er mange enkle tips og triks du kan benytte som telefonselger, som vil gi deg umiddelbar bedre respons. Her har du 9 slike tips.

Jeg skal forsøke å holde disse tipsene generelle, slik at de kan passe både for b2c og b2b telefonselgere. Er du klar for å skape bedre resultater?

 

#1 Gjør manuset til ditt eget

Skriv om manuset til å passe med dine egne ord og formuleringer. Om du leser fra et manus som inneholder ord du ikke er fortrolig med, så vil det fort høres unaturlig ut. Les manuset høyt for deg selv, og formuler det slik du normalt ville fortalt det. Dette vil gi deg mer eierskap og trygghet til manuset, som vil gjøre at du får bedre flyt i samtalene dine.

 

#2 Lær hvilke kamper du skal kjempe

Som telefonselger mot b2c vil du garantert merke at mange kødder med deg og tar av tiden din. Den største fellen ferske selgere går i er å "ta opp kampen". De begynner å argumentere og jobbe hardt selv om de føler at de ikke har noen sjanse. Lær deg å kjenne igjen disse "tidstyvene" og avslutt samtalen. Det er bedre å avslutte å komme seg til neste samtale, enn å sitte å hale ut tiden med noen som du skjønner ikke skal handle. Let heller etter de som viser mer genuin interesse.

 

#3 Ikke hør ut som en telefonselger

Gjør det du kan for å ikke høres ut som en telefonselger. Skill deg ut i mengden. Se for deg 99 gule baller og 1 rød ball ligge strødd utover gulvet. Vær den røde ballen, den som skiller seg ut i mengden. (Jenter jeg har jobbet med brukte flørting som et middel for å skille seg ut. Sier ikke at dette er noe du bør gjøre, men i b2c segment mot mannfolk vil dette gi deg en klar fordel ovenfor gutta)

 

#4 Vær tydelig og ikke rør rundt i grøten

Kom til poenget. Ikke drukne deg selv og den du prater med i "prate-prat". Begge vet hvorfor du ringer. Du skal selge noe. Ikke prøv å lat som om du ikke skal det. Kom heller med en lur innvendingshåndtering, gjerne med humor for dere i b2c. Det løsner opp stemningen og senker skuldrene til den du ringer.

 

#5 Vær høflig og åpen

Selv om du kun ringer for å selge de noe, så kan du være hyggelig og åpen. Vær mot andre slik du vil de skal være mot deg. Det fungerer i flere tilfeller enn det ikke fungerer i, så det er verdt å etterstrebe. Høflighet går på å presentere seg ordentlig, og spørre ordentlig etter den du ønsker å prate med. De fleste begynner med å presentere sitt navn og hvor de ringer fra, før de spør etter hvem de vil prate med. Jeg presenterer meg før jeg spør etter den jeg skal prate med, når jeg har den personen på tråden - så presenterer jeg hvor/hvorfor jeg ringer. Denne fremgangsmåten gjør at jeg får tak i flere av de jeg ringer etter (b2b).

 

#6 Lær å takle avvisning

Husk at det ikke er personlig når noen ikke vil prate med deg eller kjøpe av deg. Det er en del av jobben. Om du lar dette gå innover deg vil du begynne å slite med å utføre jobben. For hver telefon som ender i fiasko, enten fordi de skjeller deg ut, legger på eller hvilken som helst annen årsak - vær glad for at de ikke kastet bort tiden din. Da kan du ringe til neste og prøve lykken der.

 

#7 Skriv ned hva som virker og ikke

Skriv ned hva du føler fungerer i samtalene dine. Skriv også ned ting du må forbedre, som du føler gang på gang ikke virker. Om du gjør dette etter hver samtale eller tar en oppsummering på slutten av dagen spiller ikke så stor rolle. Du vil sannsynligvis lære mer om du skriver det ned etter hver samtale, mens du vil være mer effektiv å rekke flere samtaler om du tar en oppsummering på slutten av dagen.

 

#8 Vær sulten, søk kunnskap

Søk kunnskap når du har avdekt et område du ser du trenger å forbedre. Vær kritisk til det du finner og still deg selv et enkelt spørsmål. "Hvordan kan jeg bruke dette?". Om du får et fornuftig svar på spørsmålet bør du implementere det i samtalen din å prøve det nok ganger til at du med sikkerhet kan si om det virker eller ikke.

 

#9 Stalltips

Om du fokuserer på det du gjør, noterer ned effekten av det du opplever og søker kunnskap for å forbedre de dårlige områdene dine, så vil du levere bedre og bedre. Salgstrening er det eneste som gjør deg bedre. Og den beste måten å trene salg på er å være fokusert på hva du gjør mens du selger, og ta lærdom av det.

Har du noen utfordringer med telefonsalg som du ønsker innspill på? Legg igjen en kommentar, så skal vi se om det blir en artikkel ut av det. Lykke til med salget!

Last modified på
0
Emneord i: telefonsalg

Leave your comments

Post comment as a guest

0
Your comments are subjected to administrator's moderation.
  • No comments found

Forfatter

Skriver for å utvikle mitt eget salg, bygge nettverk med andre og bidra til positive svingninger innen selgeryrket....

Få nye artikler på mail