Comments
- No comments found
Mange salgsituasjoner handler om å selge på direkten ved første kontakt. Ofte har man da produkter eller tjenester som den du selger til ikke er kjent med, og det kan fort bli mye gresk. Argumenter og fordeler som selgeren forstår og tar som en selvfølge at alle bør sette pris på, de er kanskje ikke like tydelige for den det selges til. Så hva gjør man?
Jeg har erfart, og fått dette bekreftet fra andre gjennom å lese i deres salgsblogger og salgsbøker, at når du har presentert budskapet ditt 3 ganger - da forstår de hva du prater om. Dette er selvfølgelig generalisering, men erfaringsmessig virker det på overraskende mange.
Gå kort igjennom første gangen, slik at de blir kjent med hva du prater om. Bare rør i overflaten av det du ønsker å prate med de om. Når du da involverer de litt mer i praten med spørsmål, så får du muligheten til å fortsette å prate om de fordelene du alt har vært innom. Når du føler at du har vært igjennom det som er viktig for den potensielle kunden, så kjør en kort oppsummering med fordelene.
Det du ofte vil merke da er at de som i starten ikke responderte på det du sa, faktisk nikker bekreftende og viser at de forstår. Du vil tydelig se forskjell i hvordan de oppfatter budskapet, fordi de har blitt bedre kjent med det og henger med på tankegangen din.
Last modified på