Behovsanalyse i salg - Hva er viktig?Behovsanalyse i salg - Hva er viktig?Åpne spørsmål er et verktøy du kan bruke for å lære, eller stimulere til endring hos den du prater med.
Hvordan går man frem for å kartlegge behov, før, under og etter en kundedialog?
Behovsanalyse i salg - Hva er viktig?Behovsanalyse i salg - Hva er viktig?Åpne spørsmål er et verktøy du kan bruke for å lære, eller stimulere til endring hos den du prater med.
Jeg husker når jeg startet med salg. Først forstod jeg ikke at det gikk an å stille et spørsmål på forskjellige måter. Når jeg oppdaget at man grovt sett skilte mellom åpne og lukkede spørsmål gikk det opp et lys for meg. Jeg likte ideen. Men jeg klarte ikke å praktisere det. Det som burde vært åpne spørsmål kom ofte ut som et lukket spørsmål. Dette plaget meg, da jeg så hvor mye det begrenset salgsprosessen min. Derfor var det viktig å bli bedre på det.
I forrige innlegg om behovsanalysen, "Behovsanalyse i salg - Hva er viktig?", var jeg innom noen av de menneskelige faktorene i salgsstadiet, som f.eks det å skape tillit og vise interesse til prospektet, og at det viktigste du gjør er å kartlegge motivasjonen bak prospektets ønske om forandring gjennom å bruke begge ørene. Jeg valgte å skrive om det før jeg tok opp salgsteknikk, for salg handler først og fremst ikke om salgsteknikk - men menneskelig forhold. Salgsteknikk er noe du trener på for å effektivisere prosessen og skape noe som kan gjentas slik at det ikke blir tilfeldigheter om du closer salget eller ikke.
For å selge noe bør du ha gode grunner til at kjøperen skal gjøre akkurat det, kjøpe. Gjennom en behovsanalyse vil du kartlegge hva som vil være den eller de kjøpsutløsende faktorene. Legg grunnlaget for en god behovsanalyse, og du vil merke at det er her salget skjer. Salgsteknikk satt til side, jeg vil drøfte litt hva som er intensjonen med behovsanalysen. Forståelsen for din egen behovsanalyse vil gjøre det enklere å se hva du kan gjøre for å øke salget ditt. Og til mer bevissthet du har rundt dette stadiet i salget, jo tydeligere vil du se hva som får et prospekt til å kjøpe eller ikke. Og derifra handler det om å gjenta suksessen.