Comments
- No comments found
Det finnes en del feller å gå i når du skal booke et møte. Å være obs på de vil bidra til å øke sannsynligheten for å få et møte og komme videre i salgsprosessen.
#1 Ikke gi for mye, bare nok
Ikke prat for mye om det du tilbyr. Ikke gi bort priser. Ikke gi bort noe som gjør at den du ønsker et møte med kan ta stilling til at det du tilbyr ikke er interessant. Trikset er å gi de akkurat nok til at de får interesse for det du tilbyr. Nok interesse til å få booket møtet. Ha i bakhodet at du likevel ønsker å kunne skille de potensielle kundene fra de som bare vil kaste bort tiden din.
#2 Ikke press på
Du skal ikke la deg "tråkke på" ved avslag, men respekter tiden til den du prater med. Erfaringsmessig vet vi at de fleste som sier at "det passer dårlig nå, ring meg siden", sier dette for å ha en lett utvei. De ønsker ikke noe møte, de vil bare ha deg fort vekk fra telefonen. Likevel er det høyst sannsynlig at flere av disse faktisk er opptatt og gjerne vil vite mer om det du tilbyr, men det passer faktisk ikke. Ikke brenn muligheten din ved å presse for mye på, da gjør du en dårlig person og gjør det vanskeligere for deg selv om du ønsker å ringe tilbake senere.
#3 Ikke vær redd for å være tydelig
Det er lett å bake inn grunnen til at du ringer i for mye tullprat. Vær tydelig og direkte, ikke si mer enn du trenger å si. Det er i møtet du skal selge. Likevel er det viktig å la de sitte igjen med en forståelse om hva det handlet om etter samtalen er over.
#4 Ikke glem agendaen
Når du får aksept for å ha et møte må du kvalitetssikre. Hvor mye tid vil det da? Hvor skal det være? Hva skal man gå igjennom? Hvem må være med? Sørg for å ha en felles forståelse for hva som skal skje, så slipper du å møte opp med for lite tid til rådighet, eller feil folk tilstede.
#5 Ikke glem at du selge
Denne henger tett sammen med #4. Du skal selge i møtet. Jobben er ikke gjort bare fordi du fikk møtet. Sørg heller for å ha færre møter med god kvalitet, enn mange med dårlig kvalitet. Du må kvalifisere de du skal ha møte med, enten gjennom hvordan du har prospektert tidligere, eller gjennom selve bookingsamtalen. Ingenting er værre enn timer kastet bort i kjøring og møtevirksomhet. Så book møter med kvalitet, og forbered deg godt før møtet for å øke mulighetene dine!